ledelsesrådgivning

for dansk forretningsenhed

 

Interim ledelse

Intro

Daglig ledelse frem til frasalg

Kunden er en ledende global koncern i energibranchen, der har en dominerende markedsandel inden for sine produkter og services. Et forretningsområde, der skal ledes henimod et frasalg, har i en periode manglet en daglig leder samtidig med at der efterspørges en mere stabil drift.

Case

Interim ledelse for dansk forretningsenhed

PROBLEM

 

Der savnes en rutineret daglig leder, der kan støtte forretningsenheden frem til et salg og styre forretningen frem mod udvikling og udrulning af en større IT-løsning herunder en driftsmodel med fokus på driftsstabilisering.

TEAM

Tom Elberling var interim leder for en 20 mand stor forretningsenhed bestående af virksomhedens medarbejdere og eksterne konsulenter.
 

LØSNING

 

Intensiv onboarding af interim leder, der efterfølgende tog en central rolle i den videre udvikling af virksomheden og medarbejderne samt en ny afregningsløsning og tilhørende driftsmodel. Organisationen fortsatte som en selvstændig, cloud baseret, start-up med tilknytning til koncernledelsen. De daglige ansvarsområder inkluderede ledelse af personale og faglige eksperter (hyring og fyring), organisationsdesign herunder teamsammensætning, budgetansvar samt opbygning af en administrativ funktion med fokus på økonomistyring, rapportering, udarbejdelse af salgsmateriale og løbende afstemning af prioriteringer med koncernledelsen og andre samarbejdspartnere.

RESULTAT

Vejen frem for energikoncernen var dels at forenkle produktporteføljen, dels den usædvanlige model at etablere en selvstændig startup, der blandt andet implementerede et nyt IT-system og migrerede tæt på 1 million kunder. Forretningsenheden lykkedes derudover at fastholde daglige software releases, få udviklet teamsammensætning, skabt en stabil drift samtidig med at det var sjovt at gå på arbejde. Forretningsenheden blev solgt sammen med andre dele af koncernen for et større milliardbeløb.

Forrige

« FRA VISION TIL FÆRDIGT PRODUKT

Næste

KONCERN- OG INTERNETSTRATEGI »